UDSTILLING: KROP, KRIG & KÆRLIGHED

Den aktuelle udstilling i Kongegaarden er en totalinstallation af billedkunstneren Susanne Theas meget omtalte parafrase over Bayeux-tapetet. Det oprindelige billedtæppe er et 72 meter langt broderi på hørlærred med uldtråd i otte farver. Det blev skabt i årene efter slaget ved Hastings i 1066 og skildrer Vilhelm Erobrerens erobring af England. Det er meget velbevaret og permanent udstillet i Bayeux i Normandiet.

Susanne Theas personlige fortolkning af den kendte historie og berømte tæppe er en billedfrise, der består af 90 kobberætsninger, der hver måler 20 x 80 cm. Til udstillingen i Kongegaarden er de mange billeder blevet installeret i en række store skulpturelle træstativer, som sammen med billedfortællingen vil inddrage stedets rum og publikum.

I Susanne Theas billedfrise er der konger, vikingeskibe, fabeldyr, slotte, kirker samt soldater med skjold og spyd, men der er også elskovsscener, kornfede præster, overjordiske væsner og mange flere kvinder, end der nogen sinde har været på Bayeux-tapetet, der ret beset er en historie fortalt af mænd for mænd.

Susanne Thea forholder sig kritisk til kirkens patriarkalske verdensbillede, hvor mænd bestemmer uden at give plads til selvstændige og handlekraftige kvinder. Hun sår tvivl om, hvem der er forræder, og hvem der er helgen i den drabelige historie. Hun har sit eget unikke billedsprog, og med kunstnerisk frihed skildrer hun krigens konsekvenser og drager paralleller til menneskets uforanderlige søgen efter en gunstig tilværelse:

”Livet er en parafrase. Vi søger alle efter en bedre tilværelse og skyr ingen midler i vores håb på at gøre en forskel. Vilhelm Erobreren oprustede sin hær med løfter om økonomisk fremgang og sejrsfryd, og sceneriet kan vi jo sagtens genkende i nutidens verden”, siger den 66-årige billedkunstner fra Korsør.

Susanne Thea arbejder frit og eksperimenterende og gør brug af de mere end 400 år gamle grafiske teknikker i sine kobberætsninger, træsnit og monotypier. Derigennem finder hun frem til det præcist ønskede udtryk, som netop understreger og former hver enkelt del i billedet.

Hendes detaljerede billeder tiltrækker ens opmærksomhed gennem sine fine streg og humor og lader man sig invitere indenfor er det som en rejse i uendeligheden. Der er konstant nye områder at gå på opdagelse i og hendes kritiske fortolkning af Bayeux tapetet og parafrasens sympati for de undertrykte, ofrene og kvinderne er netop nu topaktuel.

Susanne Theas Parafrase over Bayeux Tapetet har været udstillet i store dele af verden og i det meste af landet, men aldrig som en kropslig og spektakulær, scenisk totalinstallation.

Den oprindelige historie kort fortalt
Ifølge samtidige franske kilder er historien, at Englands aldrende konge Edward sender sin svoger jarlen af Wessex Harald Godwinson til Normandiet for at stadfæste overfor Hertug Vilhelm, at denne skal arve Edwards krone. Harald rejser og ankommer ved Ponthieu, hvor han tages til fange af Grev Guy, der udleverer ham til hertug Vilhelm. Hertugen og jarlen bliver venner, og Harald sværger troskabsed til Vilhelm.

Kort tid efter Haralds tilbagekomst dør Edward, og Harald udråbes til konge af England. Vilhelm bliver informeret om Haralds løftebrud og bygger en flåde, som fragter hær og heste over Kanalen, hvor de møder den engelske hær nord for Hastings. Normannernes moderne kampteknik med brug af bueskytter og kampheste giver dem sejren over englænderne og Harald dør under slaget. Vilhelm bliver udråbt til konge af England og krones juledag 1066.

UDSTILLINGEN KAN SES INDTIL 29. NOVEMBER 2020.

GRATIS OMVISNINGER:
Søndag 25. oktober kl. 14 ved billedkunstner Susanne Thea
Onsdag 11. november kl. 16 ved leder og kunsthistoriker Henrik Broch-Lips